Kävi ilmi, että ainakin Quebecissa toimitaan hyvin samalla tavalla kuin Suomessakin. Talvirenkaita on pakko käyttää joulukuusta maaliskuuhun, ja nastat ovat sallittuja. Täällä on kuitenkin enemmän lunta kuin jäätä, joten nastat eivät ole suositeltavia. Useilla sivuilla itseasiassa mainittiin Nokian renkaat, joka teki minut kieltämättä ylpeäksi. Luin myös, että useimmat uudet autot Kanadassa myydään lohkolämmittimen kanssa, ja että nämä ovat hyvin yleisiä.
Koska olen aivan ihastunut Priuksen ympäristöystävällisyyteen ja toimintaan, samalla sivulla oleva juttu sen moottorilämmitinsysteemistä oli minusta erityisen kiinnostava. Jos käänsin oikein, Priuksessa kuuma jäähdytysaine säilötään kolmen litran "termoksessa", jossa se voi pysyä lämpimänä pari päivää. Kun auto startataan, aine viedään takaisin moottorin luo, näin nopeuttaen sen lämmittämistä ja vähentäen päästöjä. Tämän ei ole tarkoitus olla yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta minusta silti aika näppärä keksintö.
Nyt siis tiedän enemmän kuin olisin ikinä arvannutkaan renkaista ja lämmittimistä. Aika fiksu olo!
8 kommenttia:
Nauti täydellä sydämellä "fiksusta olostasi"! Suomen tyttö panee järjestykseen asioita.
Mitä teette nyt renkaiden kanssa? Ne on varsin kalliit? Mielenkiintoinen tuo Prius-tarinakin, en tiennyt moisesta. Siis moottorin lämmitys tulee tavallaan kaupanpäälle ja automaattisesti, ei tarvitse vetää johtoja tai painaa nappeja erikseen?
Hienoa, että olet noin valveutunut autojen suhteen. Ehkä liityt seuraavaksi Facebookissa Antin ja minun seuraan NPR:n Car Talkin faniksi. Me kuunnellaan molemmat Car Talkin podcasteja kännykällä. Siellä oli muuten pari viikkoa sitten soittaja, joka mietti pitäisikö hänen poistaa autosta lohkolämmitin kun hän oli muuttanut Vermontista jonnekin etelään (ei ollut mitään syytä). Lohkolämmitin taitaa olla amerikaksi yksinkertaisesti block heater. Toinen asiaan liittyvä kysymys oli pitääkö autoa pitää pitkään tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä. Soittajan mielestä ei pidä, mutta hänen miehensä (soittajathan ovat useimmiten nuoria naisia) mielestä piti, oikein kylmällä ilmalla ainakin 10 minuuttia. Vastaus oli yksiselitteisesti, että minuuttia pidempään ei kannata. Tämä oli ihan tyypillinen tapaus - useimmiten näitten soittajien miehet ja poikaystävät ja isät ovat väärässä.
All season renkaat ovat varmasti lailliset Kanadassa, niin ne ovat Suomessakin. Ainoa ongelma on, että ne ovat todellakin all season eli eivät oikein hyviä missään olosuhteissa. Meillähän oli Lexuksessa sellaiset ensimmäisen talven Suomessa. Olivat aivän älyttömän liukkaat, vaikka olivat vielä ihan hyvässä kunnossa. Liukkaalla kelillä oli pakko panna vaihde vapaalle, jotta sai auton pysähtymään - muuten etupyörät menivät lukkoon ja takapyörät jatkoivat auton työntämistä eteenpäin.
ajattelin mainita nuo car talk jutut, mutta isä ehti ensin
Kannattaisiko Pialle ostaa Prius? Voiko sen tuoda Suomeen opiskelun jälkeen? Eikö autojen hinnat ole romahtaneet myös Kanadassa?
Kannattaisiko Pialle ostaa Prius? Voiko sen tuoda Suomeen opiskelun jälkeen? Eikö autojen hinnat ole romahtaneet myös Kanadassa?
Opiskelija ei voi tuoda autoa verovapaana muuttotavarana. Sama juttu kuin Ilkan kanssa aikanaan, Jeepistä jouduttiin maksamaan verot. Lisäksi meillä on nytkin ongelmana se että on liian monta autoa tarpeeseen nähden.
mutta jeepistä ei voi luopua, eikä pelkällä jeepillä pärjää silloin kun tarvitsee autoa. tietysti sellainen jeeppi+citycarclub+taksi+vuokra järjestely ehkä toimisi? minä siis pärjään jeepillä ihan hyvin, en ole koskaan matkustanut niin suurella kuormalla että olisin isompaa tarvinnut ja bensakustannuksissa ei ole suurta eroa, kun käyttö on niin vähäistä.
Lähetä kommentti